Thuiswerken is aan de orde van de dag. Steeds meer mensen gaan vrijwillig, maar nu ook verplicht, thuiswerken. Het is voor één een uitkomst en voor de ander een obstakel. In onze optiek is thuiswerken goed, maar wel in beperkte mate. Wij geloven dat betrokkenheid bij een organisatie kan worden versterkt door fysiek aanwezig te zijn. Ook al zijn er ontzettend veel handige communicatietools, er gaat niets boven een persoonlijk gesprek met je collega. (Dit is uiteraard wel sterk afhankelijk van de collega).

Bij Focus zien wij het niet echt als thuiswerken. Wij zien het liever als locatie onafhankelijk werken. Het grootste deel van onze werkzaamheden vindt online plaats. Zolang er een internetverbinding is kan het grootste deel van de dagelijkse werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat gezegd hebbende komt er natuurlijk veel meer kijken bij het werken in teamverband of aan een project. Wij hebben een goede balans kunnen vinden tussen online en offline werken, en we delen graag wat tips zodat jij ook makkelijker thuis kan werken.

De basics

  • Zorg voor een goede werkplek

  • Minimaliseer afleiding

  • Gebruik de juiste tools

Communicatie en meetings

Het is belangrijk om betrokken en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen jouw project of organisatie. Je zou er voor kunnen kiezen om collega’s ouderwetse e-mails te sturen, maar wij denken dat we een beter oplossing hebben.

Voor de alledaagse (niet altijd) werkgerelateerde communicatie gebruiken wij Slack. Dit is een handig communicatie platform waarbij je eenvoudig individuele- en groeps-chats kunt houden. Voor de iets persoonlijkere communicatie gebruiken wij Hangouts, en dan met name om te videobellen.  Onze ervaring is dat Hangouts vaak goede audio en video levert, ook bij een minder sneller (mobiele) internetverbinding. Andere communicatietools zijn Zoom of Microsoft Teams.

Bestanden delen

Er was een tijd dat collega’s bestanden heen en weer stuurde via email. Sterker nog, wij komen dit nog steeds wel eens tegen bij klanten. Gelukkig is dit voor de meeste bedrijven verleden tijd en zien we dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van diensten in de cloud. Bestanden delen is onder collega’s een veel gebruikte functie. Vooral nu collega’s niet altijd meer fysiek bij elkaar in de buurt zijn, is het belang van een goede cloud-opslag alleen maar groter geworden.

Wij gebruiken OneDrive van Microsoft. De voornaamste reden is omdat deze tool erg goed integreert met Office365. Dit maak niet alleen bestanden delen makkelijker, maar ook samen werken aan dezelfde documenten wordt hierdoor mogelijk. Andere handige tools die je zou kunnen gebruiken zijn Dropbox, Google Drive of WeTransfer.

Projectmanagement

Zoek jij een tool waarbij jij en je team gemakkelijk overzicht kunnen houden in verschillende projecten? Denk bijvoorbeeld aan taken toewijzen, voortgang bewaken, werkzaamheden inplannen, budgetten beheren, en ga zo nog maar even door. Projectmanagement kan erg lastig zijn zonder de juiste hulpmiddelen.

Hoe wij overzicht houden? Simpel. Wij gebruiken Monday. Processen, workflows en projecten worden gemakkelijk beheerd in 1 digitale omgeving. Super overzichtelijk, en erg simpel in gebruik. We hebben onder andere ook Trello, Notion and Airtable geprobeerd, maar Monday blijft toch onze favoriet.

Wil jij ook slimmer thuiswerken?

Bij Focus zijn wij al jaren gewend om op afstand te werken, maar we begrijpen dat dit niet voor alle beroepen geldt. We zijn bekend met een groot scala aan tools die het thuiswerken voor iedereen gemakkelijker kan maken. Benieuwd wat wij voor jou en je collega’s kunnen betekenen? Een link naar onze diensten vind je hier.

Terug Naar Blog