Je zou haast denken dat het Coronavirus invloed heeft op de creativiteit. Er worden thuiswerkoplossingen verzonnen, meer restaurants gaan eten bezorgen, yogales wordt online gegeven en bij supermarkten is het alleen nog druk buiten de winkel. Iedere sector vindt creatieve oplossingen voor ons gemeenschappelijk nieuwe probleem. Over het algemeen worden mensen creatiever, behalve als je werkt op de marketingafdeling van een multinational. Grote bedrijven zoals Apple, Samsung, Uber, Heineken en Facebook hebben namelijk allemaal precies dezelfde boodschap voor ons:

Allemaal hetzelfde

Bedrijven publiceren massaal advertenties met teksten zoals “we leven in onzekere tijden, maar we zijn er voor je”. Hun prioriteit zijn “mensen en families”, en hun diensten kun je “comfortabel en veilig vanuit huis” gebruiken. “We zitten er allemaal in” #alleensamen. Dit, in combinatie met sombere pianomuziek, oude stock beelden (want nieuwe footage schieten is lastig in een 1,5m maatschappij) en het volgen van marketingtrends resulteerde in een tsunami van cliché-advertenties. Begrijpelijk, want bedrijven willen snel iets van zich laten horen. Bedrijven willen dat je weet dat je op ze kunt rekenen en dat ze er voor je zijn. Een bericht sturen is goed, maar de boodschap is niet bepaald onderscheidend. Moeten we daarom minder focus leggen op het sturen van een bericht? Dat denk ik niet. Misschien moeten we meer focus leggen op de boodschap. Misschien is dit een teken dat het tijd is voor iets nieuws.

Marketing draait om verbinding maken met je doelgroep. In deze tijden wordt ook jouw doelgroep overspoeld met vergelijkbare advertenties. Maar is een overvloed aan berichten met dezelfde boodschap wel zo effectief? Ik betwijfel het. Ben je toch op zoek naar een cliché-advertentie? Neem dan gerust contact met ons op. We zullen je vervolgens vertellen dat wij het liever net iets anders aanpakken. Wij denken namelijk dat je meer bereikt met Inbound Marketing. Meer organisch verkeer door optimalisaties, bouwen aan klantrelaties door het publiceren van betekenisvolle content, en effectievere campagnes door datagedreven keuzes. En als je dan toch die cliché-advertentie wil, zorgen we in ieder geval dat hij bij de juiste persoon terechtkomt. Is het bij jou ook tijd voor iets nieuws?

Inbound Marketing
Terug Naar Blog